Gradient 5.1

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Gradient
  • Dostępność: Na miejscu. Na miejscu.
  • para
  • 8 490,00 zł / para
  • Oblicz_raty_duckblue

Gradient 5.1 - kolumny podstawkowe, półkowe. Można ustawiać je blisko ściany lub na ścianie zawiesić. Cena za parę.

  • Pasmo przenoszenia - 60...25000Hz +/-2dB, 45Hz -6dB
  • Impedancja - 8 ohm
  • Skuteczność - 86dB/2,83V/1 m
  • Rekomendowana moc wzmacniacza -  20...150W
  • Przetworniki - 1 x 1 76mm fibreglass
  • Częstotliwość podziału - 2800Hz
  • Wymiary - 324 x 200 x 220mm
  • Waga - 6kg



Gradient Audio, model 5.1

W modelu 5.1 połączono materiały tradycyjne i nowoczesne. Obudowa jest wykonana z drewna brzozowego. Przednia i tylnia ścianka są wykonane z fińskiej sklejki brzozowej pokrytej włoskim laminatem Fenix NTM®. Zewnętrzna powłoka Fenix NTM jest opracowana z zastosowaniem nanotechnologii. Powierzchnia ta jest odporna na zarysowania i ślady po palcach.

Gradient zastosował koncentryczny, dwudrożny głośnik aproksymujący źródło punktowe. Został on opracowany we współpracy z norweską firmą Seas. Głośnik ma rozmiar 176mm. Sekcja niskotonowa ma membranę z włókna szklanego, a sekcja wysokotonowa bazuje na 25-milimetrowej aluminiowej kopułce. Głośnik zapewnia kontrolowaną charakterystykę kierunkową, gładkie charakterystyki częstotliwościowe w szerokim obszarze odsłuchu. Te cechy mają zapewnić dokładną lokalizację źródeł oraz bardzo dobrą głębię i szerokość sceny. Charakterystyka przenoszenia na osi została zoptymalizowana aby zapewnić zrównoważony, przyjemny w odbiorze dźwięk.

Model 5.1 doskonale sprawdzi się w niedużym pokoju w systemie stereo, ustawiony na dobrej klasy podstawkach. Dzięki swojej uniwersalnej konstrukcji równie znakomicie poradzą sobie zawieszone na ścianie lub umieszczone na półce. Natomiast, jeśli pokusicie się o wykorzystanie ich w pełnym systemie kina domowego, to w połączeniu z dobrej klasy subwooferem, będzie to kino z bardzo wysokiej półki.


Tak jak pozostałe zestawy głośnikowe Gradienta, także model 5.1 jest produkowany w Finlandii. Każdy egzemplarz jest indywidualnie sprawdzany i poddany testom kontroli jakości. Jak zapewnia producent kolumny mają być bardzo trwałe.

Producent oferuje, za dodatkową opłatą wykończenie kolumn pod konkretne wnętrze, zgodnie z życzeniem klienta. Prosimy o kontakt z obsługą salonu.

Dane techniczne zestawów głośnikowych Gradient 5.1

  • Pasmo przenoszenia - 60...25000Hz +/-2dB, 45Hz -6dB
  • Impedancja - 8 ohm
  • Skuteczność - 86dB/2,83V/1 m
  • Rekomendowana moc wzmacniacza -  20...150W
  • Przetworniki - 1 x 1 76mm fibreglass
  • Częstotliwość podziału - 2800Hz
  • Wymiary - 324 x 200 x 220mm
  • Waga - 6kg

 

Gradient FIVE w recenzji Highfidelity.pl

Patent dotyczący uzyskania wyrównania czasowego („time alignment”) przetworników firma Wilson Audio opublikowała w 1984 roku. Kumulacją wysiłków mających na celu takie ustawienie przetworników, aby sygnał do nich docierał do słuchacza z jak najmniejszym przesunięciem czasowym są, kosztujące 680 000 USD za parę, limitowane do 70 sztuk potężne kolumny WAMM Master Chronosonic. Jak czytamy w poświęconej im notce:

[…] fala dźwiękowa przemieszcza się z prędkością około 0,135’ w 10 μs. Powyżej 5 kHz owe 10 μs to próg, od którego ludzie są w stanie rozpoznać, kiedy czoła fali z przetworników w wieloprzetwornikowej kolumnie nie są wyrównane. Przy niższych częstotliwościach tolerowane są większe przesunięcia.
Jason Victor Serinus, Industry Update. US: Provo, Utah, „Stereophile”, Vol. 40 No. 3, March 2017, s. 15

Kolumny Wilson Audio WAMM Master Chronosonic mają być spuścizną, którą po sobie zostawia David Wilson, założyciel i do niedawna dyrektor tej firmy.

Wyrównanie fazowe o którym mówił pan Wilson spędza sen z oczu wszystkim producentom, którzy wiedzą, co robią. Większość z nich tak projektuje swoje kolumny, aby przynajmniej częściowo ten problem rozwiązać odpowiednim filtrem zwrotnicy i ewentualnie pochyleniem przedniej ścianki. Rozwinięciem mechanicznego wyrównania jest umieszczenie przetworników w różnej odległości od słuchacza, co możemy obserwować w kolumnach takich firm, jak Bowers&Wilkins, Vandersteen, Focal i Goldmund z kulminacją w kolumnach Wilson Audio.

We wszystkich tych przypadkach chodzi o to, aby wyrównać fazowo przetworniki. Istnieje jednak metoda, która daje jeszcze lepsze rezultaty – umieszczenie przetworników współosiowo. Najbardziej znanymi realizacjami są systemy Uni-Q firmy KEF-a (Wielka Brytania) oraz Dual Concentric Tannoya (Wielka Brytania). Równie ciekawe i jeszcze bardziej rozbudowane, bo trój-, a nawet czterodrożne systemy współosiowe proponują firmy Piega (Szwajcaria), Musikelectronic Geithain (Niemcy) i Cabasse (Francja), których monumentalne La Sphère można było usłyszeć podczas wystawy Audio Video Show 2016.

Wszystkie te rozwiązania łączy jedno: duże rozmiary. Dla przykładu powiedzmy, że WAMM Master Chronosonic mają wysokość 214,29 cm, a średnica fi, ważących 100 kg, La Sphère firmy Cabasse to poważne 70 cm. Od lat znane są jednak kolumny podstawkowe, minimonitory w których pomysł na wyrównanie fazowe został sprowadzony do dwóch przetworników – głośnika nisko-średniotonowego i wysokotonowego. W rozwiązaniu firmy KEF jest to kopułka umieszczona w centrum akustycznym większego, stożkowego przetwornika, a wyjątkowym przykładem realizacji tego pomysłu są monitory LS50. Doskonale pamiętam konferencję prasową, w czasie której KEF po raz pierwszy pokazał unowocześniony system Uni-Q, który otrzymał ostatecznie nazwę Tangerine. Chodziło w nim o takie połączenie głośników, aby uniezależnić promieniowanie wysokich tonów od kształtu i ruchów większego przetwornika.
Gradient Five 5.1 w highfidelity.pl
Na podobnej zasadzie działa głośnik opracowany przed laty przez norweskiego producenta przetworników, firmę SEAS. Zaproponował on system, gdzie w centrum membrany wykonanej z plecionki włókna szklanego w charakterystycznym, żółtym kolorze, umieszczono aluminiową kopułkę. Wykorzystała go m.in. fińska firma Gradient Labs Ltd. - w 1999 roku zaprezentowała minimonitory Prelude, które stały się jednym z jej najlepiej sprzedających się produktów. I nie tylko.

Zainspirowały one bowiem pana Kazuo Kiuchi, szefa firmy Combak Corporation, w skład której wchodzą marki Reimyo i Harmonix. Specjalnie dla niego w 2002 roku Gradient zaprojektował kolumny, które po stiuningowaniu w Japonii, z inną obudową i po dodaniu paru rzeczy otrzymały nazwę Bravo!. W Finlandii sprzedawana była ich wersja o nazwie Lauri. Bezpośredniego następcę Bravo!, model Encore ENC-5, pan Kiuchi zaprezentował w 2016 roku. Jak się okazuje była to stiuningowana, podrasowana, dopieszczona wersja nowego głośnika firmy Gradient o nazwie Five... - highfidelity.pl