Basolubom mówimy stanowcze nie, miłośnicy wyrafinowanego brzmienia będą wniebowzięci…

16-05-2019

Falcon Acoustics – ktoś z Was słyszał o tej firmie?

Falcon Acoustic

Ja do niedawna nic na jej temat nie wiedziałem, a wychodzi na to, że wypada ją znać, bo to prawdziwa legenda. Taki audiofilski wzorzec, który być może, powinien stanąć w Sevres pod Paryżem, obok wzorca metra i jeszcze kilku innych miar… Niestety, naturę mam taką, że często podważam wszelkie legendy, wzorce, autorytety i inne tego typu zjawiska. Szanuję, ale sprawdzam. Szczególnie w audio jest to chyba przydatna cecha, zanim się czemuś przyklaśnie, lub skrytykuje, warto najpierw posłuchać. Więc posłuchałem.

Falcon Acoustics LS3/5a BBC.

Małe, prześliczne, bardzo ładnie wykonane. Elegancki, urokliwy fornir z drzewa różanego. Położony idealnie, przynajmniej jak dla mnie, laika w kwestiach stolarskich, za to sporo kolumn już z bliska widziałem i wiem jak może to wyglądać. Oczywiście austriackie kolumny Trenner&Friedl z moimi ukochanymi ART Stone Anniversary nadal są na szczycie podium w kwestii jakości stolarki i nie tylko, ale Anglicy nie mają się czego wstydzić, jest wybornie. Do tego maskownice przyklejane na rzepy, doskonale spasowane z obudową. Producent nie zaleca ściągać, należy słuchać z nimi. Tak też zrobiłem. Z tyłu terminale, podobno inne niż w legendarnym pierwowzorze, ale raczej jest to plus, bo robią bardzo solidne wrażenie.

Falcon LS 3/5a

Słuchając, czytałem testy tych kolumienek autorstwa Wojtka Pacuły z Highfidelity.pl i Macieja Stryjeckiego z HiFi i Muzyka. Oba polecam, bo jest w nich sporo wiedzy na temat firmy Falcon Acoustics i historii tych małych monitorków i monitorów BBC w ogóle, a także firmy KEF. I ta historia jest interesująca, bo okazuje się, że to właśnie mało znana w Polsce firma Falcon, ma najbliższe oryginałowi monitorki BBC 3/5, albo że tylko one są oryginalne i posiadają od BBC certyfikat. A gość który dla KEF to wszystko wymyślił, założył później Falcon itd. Polecam obie powyższe recenzje. Dla lubiących takie historie, na pewno fajny temat, wart tego, aby poszperać tu i tam i zdobyć jeszcze więcej informacji.

Ponieważ nie dojechały oryginalne podstawki, które zresztą nie są tanie, bo kosztują około 4500zł, postawiłem te BBC 3/5a cudeńka na ciężkich, aluminiowo-drewnianych standach Xavian Metalico za podobne pieniądze. Wizualnie wyszło to słabo, ale brzmieniowo chyba całkiem ok. Wysokość też była akurat, przynajmniej jak dla mnie.

Falcon 3/5a BBC

Ponieważ od jakiegoś czasu mamy w ofercie kolumny i elektronikę ATC, to z racji na ten sam kraj pochodzenia i walory brzmieniowe, wzmacniaczem który miał pokazać na co kolumienki stać, został ATC SIA2-150. Mocny, solidny, chwalony i lubiany przez nas Angol. Czyli, przynajmniej teoretycznie, idealny kompan do brytyjskich legend. Panowie recenzenci podłączali pod te maluchy jakieś kolosy i kilowaty, czyli dokładnie tak jak lubię. Bo aby zobaczyć, a raczej usłyszeć na co kolumny stać, serce systemu(wzmacniacz) musi mieć zapas i wydajność przekraczającą potrzeby kolumn. A akurat te maluchy, mimo że producent deklaruje 15 omów, to mają 83 decybele, więc przyjazne dla amplitunerów i cherlawych wzmaków nie są.

Więc zagrały. Zagrały ze wzmacniaczem ATC SIA2-150, odtwarzaczem plików Lumin T2 i okablowaniem głośnikowym Tellurium Q Black II. Interkonekt to HiJiRi HCI RCA.  Zagrały wspaniałą stereofonią, praktycznie od pierwszego ustawienia nie miałem potrzeby korygowania kątów, przysunąłem się tylko do nich trochę bliżej. Zagrały głęboką sceną i całkiem naturalną skalą, co patrząc na nie, wydawało się sporym osiągnięciem. Ustawione były dość daleko od ściany za nimi, jakieś 1,5metra, a pokój nasz ma 24m2. Ponieważ wcześniej w tym samym zestawieniu grały AudioSolutions Figaro M, całość wydała się trochę wycofana,  i oczywiście bas nie miał takiej potęgi, ale… No właśnie. Średnica i wysokie tony są niezwykle dokładne, szczegółowe, świetnie różnicowane, a jednocześnie niesamowicie nasycone i gładkie. Kolumny nie zdradzają tendencji do krzykliwości, drażliwości, rozedrgania czy nadmiernej twardości w wyższej średnicy. Tu wszystko jest błyszczące, jedwabiste i bardzo rzeczywiste. Przede wszystkim wokale, które brzmią wspaniale. Prezentacja jest dość bliska studyjnym monitorom, ale według mnie, na audiofilską nutę, bo nie brakuje w tym brzmieniu emocji, kolorów, atmosfery. Wszystko ma też świetne proporcje i nie mają problemu aby wypełnić pomieszczenie muzyką, nawet na wysokim poziomie głośności zachowując kulturę i wyrafinowanie. Są też dość szybkie, świetnie oddają skoki dynamiki, zmianę tempa, gęste realizacje. Miłośnicy basu wypełniającego pomieszczenie i masującego pośladki nie mają tutaj czego szukać, ale też niełatwo jest znaleźć kolumny z odpowiednią ilością dobrego basu i jednocześnie tymi wszystkimi atutami które posiadają Falcon LS3/5a.

Ponieważ to dopiero początek naszej zabawy z tą marką i modelem, postaram się w niedługim czasie dopisać kolejne wrażenia z zestawień z innymi wzmacniaczami, a także okablowaniem. Nie odpuszczę też połączenia ich ze wzmacniaczem lampowym, mimo że niektórzy pewnie się skrzywią. Intrygują mnie te monitorki i zachęcają swoim brzmieniem do poszukiwań idealnego zestawienia.

Nasze marki

  • Primare
  • Ahp
  • Manger audio
  • Audio-GD
  • Anthem
  • Brainwavz
  • Yaqin
  • Sony
  • Audio Physic
  • Mullard
  • Davis Acoustics
  • Shanling
  • Hijiri - Harmonix
  • Atoll
  • Audiobyte
  • Signal Projects
  • Beyerdynamic
  • FiiO
  • Fezz Audio
  • Jelco
  • Tellurium Q
  • Klipsch
  • Hegel
  • Mee Audio
  • Meze
  • Crayon
  • PureLink
  • Fram Audio
  • PSVane
  • AudioSolutions
  • YBA
  • Używane audio
  • XRCD24
  • Nottingham Analogue Studio
  • Nagaoka
  • Ortofon
  • Feliks Audio
  • Tung-sol
  • Audiovector
  • Monkey Cable
  • AudioMuzoFans
  • Optoma
  • Cayin
  • Pmc
  • Melodika
  • Seura
  • Audio Anatomy
  • Wigg Art
  • Full Music
  • Lumin
  • Sovtek
  • Genalex
  • Premium Sound
  • Hana Cartridges
  • Viz-Art Automation
  • Peerless-AV
  • Trenner & Friedl
  • Rha
  • Musical Fidelity
  • NuPrime Audio
  • Epson
  • Nime Audio Design
  • Norma Audio
  • Acer
  • Audioform
  • Electro-Harmonix
  • BenQ
  • Martin Logan
  • Wireworld
  • Megalith Audio
  • Arcam
  • Pioneer
  • Vap
  • Zavfino
  • Paradigm
  • Gradient
  • Astell & Kern
  • Cocktail Audio
  • Chord Electronics
  • Mag-Lev Audio
  • JVC
  • Synergistic Research
  • Buchardt Audio
  • Trilogy Audio
  • Audio Academy
  • Final Audio Design
  • Quadral
  • iFI Audio
  • Avid
  • Beniamin Baczewski
  • Shuguang
  • Isotek
  • Auralic
  • Acoustique Quality
  • Vermouth Audio
  • Lindy
  • Onkyo
  • Sveda Audio
  • Davone
  • Pro-Ject Audio Systems
  • HiFiMan
  • Solid Tech
  • Pear Audio Analogue
  • Xavian
  • Vinyl
  • Asus
  • Cabasse
  • Tonar
  • Kef
  • Cardas Audio
  • Tannoy
  • Abyssound
  • Triangle
  • Naim
  • Fyne Audio
  • German Physiks
  • Chord Company
  • ArtSound
  • Cyrus
  • Kauber
  • Adeo Screen
  • Enerr
  • ATC Loudspeakers
  • InFocus
  • Amina
  • Unison Research
  • Vein Audio
  • Rel Acoustics
  • Pylon Audio
  • Advance Acoustic
  • Audion
  • Ubiq Audio
  • Philips
  • Samsung
  • Encore
  • Haiku Audio
  • Isol - 8
  • Vitrea
  • Mytek
  • Nagra
  • Falcon Loudspeakers
  • Rockna Audio
  • Mastersound
  • Line Magnetic Audio
  • Kimber Kable
  • Goldring